Tuesday, December 05, 2017

960 perjawatan baharu diperlukan di Bomba


PUTRAJAYA: Sebanyak 30 balai bomba baharu mula beroperasi tahun depan bagi memantapkan lagi tugas dan operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), membabitkan kira-kira 960 perjawatan baharu.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Tan Sri Noh Omar, berkata seiring penambahan balai baharu itu, bilangan anggota dan aset bomba juga akan dipertingkatkan mengikut peruntukan disediakan kerajaan dalam Bajet 2018.

"Bagi tujuan penambahan anggota, kira-kira 960 perjawatan baharu diperlukan dan kita sudah memohon kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk penambahan.
"Selain itu, bagi memastikan JBPM terus kompetitif untuk menghadapi pelbagai situasi tidak terduga, pelbagai usaha dilakukan dalam memperkasakan aset jabatan itu termasuk membekalkan dua unit pesawat baharu iaitu helikopter jenis AW189 yang dilengkapi teknologi canggih berharga RM100 juta seunit.

"Pada awal tahun depan juga, JBPM akan menerima secara berperingkat 19 jentera Aerial Ladder Platform yang berketinggian 37 meter berharga RM4.3 juta seunit untuk operasi di bangunan tinggi," katanya pada sidang media selepas Perhimpunan Bulanan Penjawat Awam Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan di sini, hari ini.

Terdahulu, beliau turut menyaksikan majlis pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) antara JBPM dan Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) bertujuan meningkatkan kerjasama dalam bidang berkaitan, memberikan maklumat berkenaan permasalahan di lapangan membabitkan keselamatan serta kebersihan, melaksanakan tanggungjawab sosial, penerapan amalan kebersihan dan budaya kitar semula.

Selain itu, turut dimeterai adalah MoU berkaitan perjanjian penswastaan antara Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Yayasan Melaka bagi melaksanakan projek tukar guna tanah JBPM di Cheng, Melaka.Katanya, keperluan penambahan keanggotaan dan balai bomba baharu itu sejajar cabaran dihadapi anggota bomba selama ini.

"Tahun ini boleh dikatakan tahun amat menguji anggota bomba dengan pelbagai tragedi melanda negara termasuk kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Kuala Lumpur, kejadian tanah runtuh di Tanjung Bungah, Pulau Pinang dan banjir di negeri berkenaan yang berlaku serentak.
"Semua ini mewujudkan keperluan kementerian memberi keutamaan kepada bomba bagi memastikan mereka sentiasa bersiap siaga dengan peralatan canggih selaras kehendak situasi semasa," katanya.

Selain itu, katanya, JBPM tidak pernah lekang daripada pelbagai cabaran dan rintangan dalam memberi perkhidmatan kebombaan dan penyelamatan kepada rakyat Malaysia yang mana dari Januari hingga Oktober lalu sebanyak 73,507 panggilan kecemasan diterima membabitkan 25,522 panggilan kebakaran dan 45,747 panggilan menyelamat.
"Selain itu, JBPM juga menerima 1,933 panggilan khidmat khas dan 305 panggilan palsu," katanya.

Kredit:BH

Note: only a member of this blog may post a comment.