Tuesday, March 10, 2020

[RUJUKAN RASMI] Menteri Kabinet & Timbalan Menteri Beserta Portfolio Untuk Rujukan Sesi Temuduga Kerja Kerajaan Nanti

Berikut merupakan Senarai Menteri Kabinet Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berjaya melepasi tapisan SPRM & PDRM yang diumumkan pada 9 Mac 2020.

Menteri Kabinet

Pelantikan senarai Menteri Kabinet kali ini diperkuatkan dengan empat orang Menteri Kanan yang berfungsi membantu Perdana Menteri. Ini bermakna tiada lantikan Timbalan Perdana Menteri dalam lantikan kali ini.

Di bawah merupakan senarai barisan Menteri Kabinet Malaysia bersama Portfolio masing-masing untuk rujukan anda.

Kabinet (Jemaah Menteri) adalah badan penggubal dasar Kerajaan Persekutuan dan dianggotai oleh Perdana Menteri (PM), Timbalan Perdana Menteri (TPM) dan menteri-menteri Kabinet yang lain

Sebelum anggota kabinet dilantik/ dibentuk, Yang di-Pertuan Agong terlebih dahulu akan melantik Perdana Menteri daripada anggota-anggota Dewan Rakyat menurut budi bicara baginda dan baginda kemudiannya akan melantik menteri-menteri yang lain daripada anggota-anggota Dewan Rakyat atan Dewan Negara atas nasihat oleh Perdana Menteri.

Senarai lengkap Menteri Kabinet di bawah merupakan yang terkini untuk tahun 2020.

SENARAI PENUH MENTERI KABINET MALAYSIA 2020

Berikut adalah susunan anggota jemaah Menteri dan Timbalan Menteri Persekutuan yang akan dikemaskini dari masa kesemasa selepas diumumkan secara rasmi.


Note: only a member of this blog may post a comment.