Friday, January 01, 2016

7 Jurusan Yang Menawarkan Peluang Pekerjaan Terbanyak!


Saat melangkah ke alam universiti, pasti pelbagai pertanyaan bermain di fikiran anda mengenai jurusan yang anda pilih dan peluang pekerjaan yang menanti anda. Apakah jurusan-jurusan yang menawarkan peluang pekerjaan yang banyak?

Jurusan Pentadbiran

Ini sememangnya jurusan yang menawarkan pelbagai peluang pekerjaan. Semua syarikat memerlukan pasukan pentadbiran yang terbaik bagi memastikan kemajuan syarikat mereka. Jika anda mempunyai kelulusan di dalam jurusan ini, jangan khuatir. Banyak peluang pekerjaan menanti anda!


Jurusan Pendidikan

Salah satu jurusan yang mempunyai permintaan tinggi di dalam pasaran pekerjaan ialah jurusan pendidikan. Selain dikenali sebagai pekerjaan yang dipandang tinggi dan mulia, ia juga merupakan profesyen yang membentuk generasi-generasi lain yang bekerja di bidang-bidang yang pelbagai.

Jurusan IT

Di era teknologi internet seperti sekarang ini, graduan jurusan IT menjadi rebutan majikan masa kini. Ia antara jurusan yang paling mudah mencari pekerjaan. Walaupun persaingannya tinggi, namun jawatan di dalam bidang IT menawarkan gaji yang tinggi.

Jurusan Perakaunan

Bidang perakauan juga tidak kurang hebatnya. Ia mendapat permintaan tinggi di dalam pasaran kerana hampir semua syarikat memerlukan khidmat pencatatan akaun. Pemegang jurusan ini juga kurang pengangguran.

Jurusan Perubatan

Tidak kira doktor, juru rawat, atendan mahupun pembantu perubatan, jurusan perubatan semestinya satu jurusan yang menawarkan peluang pekerjaan yang banyak. Untuk memasuki bidang perubatan sememangnya bukan sesuatu yang mudah namun mendapatkan kerja di dalam bidang ini bukanlah satu yang merunsingkan.

Jurusan Bahasa

Jurusan bahasa adalah satu satu jurusan yang sedikit dipandang rendah kerana ramai yang berasa jurusan ini sangat mudah. Namun tahukah anda, jurusan ini antara jurusan yang mendapat permintaan tinggi dari para majikan? Jika anda mampu menguasai lebih dari 1 atau 2 bahasa, peluang anda mendapat pekerjaan adalah sangat tinggi. Ini adalah kerana banyak syarikat yang menjalankan urusan dengan klien dari luar negara dan penterjemah atau perantara dwibahasa adalah sangat diperlukan.

Jurusan Penghotelan/Hospitaliti/Restoran

Bidang pengurusan makanan & minuman (Food & Beverages) adalah antara bidang terbesar di pasaran. Jika anda mempunyai kelulusan di dalam bidang penghotelan & hospitaliti, jangan khuatir akan risiko pengangguran. Bidang ini menawarkan pelbagai peluang pekerjaan menarik untuk diterokai. Gajinya juga boleh tahan!Petikan:Maukerja

Note: only a member of this blog may post a comment.