Tuesday, November 24, 2015

Tips Menguasai Bahasa Inggeris


Ramai rakyat Malaysia yang sukar mendapat pekerjaan kerana kurang mahir berbahasa Inggeris dan ini adalah satu perkara yang amat membimbangkan. Kebanyakkan daripada mereka mempunyai kelulusan yang baik namun tidak mampu mendapat pekerjaan kerana tidak lancar berbahasa Inggeris sewaktu temuduga. Ikuti tips penting dalam mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris anda.

1. Jangan menonton rancangan bahasa Inggeris menggunakan sarikata bahasa Melayu.

Banyak drama atau filem bahasa Inggeris yang menggunakan sarikata bahasa Melayu. Amalkan menonton filem atau drama bahasa Inggeris tanpa sarikata. Ini supaya anda boleh memahami perbualan bahasa Inggeris dengan lebih mudah.

2. Baca akhbar bahasa Inggeris

Membaca akhbar bahasa Inggeris adalah antara cara terbaik untuk belajar bahasa Inggeris. Selain itu, anda juga boleh mengikuti perkembangan semasa.

3. Jangan belajar melalui lagu.

Kebanyakkan lagu-lagu bahasa Inggeris di corong radio kini menggunakan bahasa Inggeris pasar. Anda tidak digalakkan untuk belajar bahasa Inggeris dari lagu kerana kemungkinan lagu itu tidak mengikut tatabahasa bahasa Inggeris yang tepat.

4. Sentiasa membawa kamus dwibahasa bersama anda.

Jika anda ingin mempertingkatkan kosa kata bahasa Inggeris, pastikan anda sentiasa membawa kamus kecil dwibahasa bagi memudahkan anda memahami perkataan-perkataan bahasa Inggeris yang anda kurang tahu.

5. Jangan takut melakukan kesalahan.

Kebanyakkan orang yang kurang mahir berbahasa Inggeris mempunyai masalah keyakinan untuk bercakap di khalayak ramai. Ini kerana mereka takut melakukan kesalahan dan takut ditertawakan. Jika ingin mempertingkatkan penguasaan bahasa Inggeris anda, jangan pernah takut. Belajar dari kesalahan anda.

6. Banyakkan berlatih.

Untuk bercakap dengan lancar, pastikan anda cuba berlatih setiap masa. Sewaktu membeli-belah mahupun sekadar berbual bersama rakan-rakan. Maklumkan kepada rakan-rakan yang anda cuba belajar bahasa Inggeris supaya mereka akan turut menyokong perbualan bahasa Inggeris.

7.Tip - Tip :-



Note: only a member of this blog may post a comment.