Monday, July 27, 2015

Maklum balas pekerja 'Bangla' menerima gaji sebanyak RM 5000 sebulan


KUALA LUMPUR: Aduan mengenai kos sara hidup yang tinggi adalah rungutan yang kerap dikongsi oleh rakyat Malaysia daripada kedua-dua sektor swasta dan awam yang sering merungut tentang gaji yang rendah.

Bayangkan kemarahan mereka jika mereka melihat seorang pekerja asing yang berpendapatan lebih daripada yang mereka lakukan setiap bulan!

Satu gambar slip gaji pekerja asing, kononnya seorang pekerja Bangladesh yang bekerja di kawasan Teluk Memuatkan dari Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA2) pergi virus semalam apabila ia menunjukkan bahawa pekerja manual memperoleh lebih RM5,000 sebulan.

Menurut Prof Datuk Dr Amir Hussin Baharuddin, Pakar Ekonomi di Universiti Utara Malaysia (UUM) Pusat Pengajian Ekonomi, Kewangan dan Perbankan, kejadian ini membuktikan tidak ada double standard dalam gaji, tidak kira sama ada pekerja adalah warganegara asing atau warganegara Malaysia.

Beliau memerhatikan bahawa gaji yang diterima oleh pekerja asing untuk perkhidmatan yang setimpal kepada manual buruh dan tidak teratur jam keras, dalam bidang pekerjaan jarang dicari oleh penduduk tempatan.

"Jika rakyat Malaysia mahukan upah, mereka juga boleh mengambil kerja itu manual seperti buruh Bangladesh. Walau bagaimanapun, rakyat Malaysia jarang memilih untuk bekerja di baris ini kerja sebagai buruh atau pekerja dobi.

"Jika kami mengikuti taburan gaji yang diamalkan oleh Amerika Syarikat dan negara-negara maju yang lain, pekerja yang terlibat dalam manual berisiko tinggi pekerja terdedah kepada pencemaran dan kotoran dibalas dengan gaji yang sama rata kepada ketahanan fizikal keras diperlukan," katanya kepada Malaysian Digest dalam satu wawancara.

Ditanya mengenai RM1,700 dalam bayaran lebih masa yang dinyatakan pada penyata gaji pekerja itu Beliau menyingkap bahawa tidak tentu masa kerja mungkin diperlukan pekerja untuk dimasukkan ke dalam lebih daripada lapan jam yang ditetapkan di bawah Undang-Undang Buruh Malaysia.

"Tambahan pula, kerja syif di KLIA2 mungkin memerlukan pekerja untuk bertugas mengikut jadual yang diberikan tanpa mengira harian ditetapkan waktu bekerja.

"Ia tidak mustahil untuk bayaran lebih masa berjumlah ribuan ringgit bergantung kepada keperluan syarikat itu," diperhatikan beliau.

Bagaimanapun, Dr Amir menegaskan bahawa kejadian itu tidak boleh dipandang ringan memandangkan pekerja tempatan berasa terancam oleh warga asing merompak mereka daripada kehidupan mereka.

"Kementerian Sumber Manusia khususnya dicari memantau keadaan untuk memastikan pekerja asing tidak menafikan penduduk tempatan pekerjaan mereka."

"Jika pekerja asing berpotensi mendapat pendapatan lebih daripada penduduk tempatan, ia mungkin menarik lebih ramai pendatang tanpa izin membanjiri negara kita tanpa permit kerja yang betul," kata beliau.