Saturday, August 01, 2015

Contoh Objektif Kerjaya Untuk Resume

Contoh objektif kerjaya untuk resume

Contoh objektif kerjaya untuk resume

Anda perlu pastikan objektif kerjaya anda ringkas dengan poin yang jelas. Perkara yang paling utama ialah anda menulis dengan jujur dan benar tentang apa yang anda mahu dan yang anda cari. Jika anda tahu kepentingan contoh objektif kerjaya untuk resume, maka anda juga harus mengetahui apa yang perlu disenaraikan sebagai objektif kerjaya :

1. Kerjaya diteruskan dalam profesion yang sama. Perkara pertama dalam objektif kerjaya ialah seiring dengan jawatan yang dipohon. Sekiranya anda memohon jawatan di sebuah syarikat perniagaan, maka objektif kerja anda perlu menggambarkan bahawa anda telah memiliki kelulusan dalam diploma atau ijazah akademik dan sentiasa memburu kerjaya dalam bidang perniagaan. Dalam kaedah yang sama, sekiranya anda cuba menceburi bidang seperti pemasaran atau perakaunan, pastikan objektif kerjaya anda mencerminkan perkara yang sama.



2. Teknologi terkini. Dunia pekerjaan tidak lari daripada teknologi. Dalam bahagian objektif kerjaya, letakkan minat anda untuk bekerja dengan majikan dengan kemahiran dan pengalaman baru yang bakal diperolehi. Pengetahuan baru yang bakal diperolehi pasti akan memberi manfaat kepada anda dan syarikat.

3. Tahap senior. Sekiranya anda menyertai syarikat pada peringkat pengalaman yang tinggi, pasti anda dapat menjalankan tugas dengan baik dan catatan objektif kerjaya anda memperlihatkan suasana yang tepat untuk mempamerkan kebolehan dan keupayaan anda untuk manfaat syarikat.

4. Tahap kemasukan. Kekalkan objektif kerjaya anda yang benar-benar logik. Untuk mendapatkan tempat di dalam syarikat, nyatakan tujuan anda untuk menyertai sebuah syarikat yang stabil dan akan memberi peluang untuk mengetahui lebih lanjut dan dengan itu ia akan meningkatkan profil kerja anda.

5. Menyelesaikan masalah dengan kreatif. Anda boleh menyatakan bahawa anda mampu menyelesaikan masalah dengan cara yang kreatif. Anda boleh masukkan contoh “Mampu menyelesaikan masalah dengan cara yang berkesan/kreatif dalam kedudukan yang mencabar” atau “Mencari kerjaya yang bertanggungjawab dengan cabaran profesional”.

Contoh objektif kerjaya yang biasa dimasukkan dalam resume

1. Orang baru bekerja. Untuk mendapat pekerjaan dengan syarikat atau institusi yang menawarkan saya persekitaran yang konsisten positif untuk belajar teknologi baru dan melaksanakannya untuk kebaikan perniagaan.



2. Memohon pengurus jawatan. Untuk menyertai sebuah syarikat yang menawarkan saya persekitaran yang stabil dan positif serta memberi inspirasi kepada saya. Oleh itu saya boleh membuat pembaharuan budaya kerja untuk kebaikan semua pihak yang berkaitan.

3. Jawatan jualan dan khidmat pelanggan. Untuk menyertai sebuah syarikat interaktif yang menawarkan saya satu tempat kerja yang membina untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan pelanggan dan masyarakat.

Bagi yang beragama islam perkerjaan adalah perlulah sumber rezeki yang halal dan bagi bukan islam perkerjaan adalah tanggungjawab untuk mendapatkan pendapatan yang penting ingat setiap perkerjaan perlu serasi dan apabila memberi mafaat kepada semua orang.

Dibawah adalah satu contoh resume: