Monday, March 12, 2018

Tahniah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Elaun pegawai, anggota APM naik

BAGAN DATUK: Elaun anggota dan pegawai Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dinaikkan, masing-masing daripada RM6 kepada RM8 sejam dan RM7.80 kepada RM9 sejam, kata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Elaun pegawai, anggota APM naik

Timbalan Perdana Menteri berkata, kenaikan elaun yang akan memberi manfaat kepada kira-kira 2.1 juta anggota dan pegawai APM di seluruh negara itu bagi menghargai jasa dan khidmat mereka dalam menghulurkan bantuan awal.

Beliau turut mengumumkan elaun pakaian seragam sebanyak RM10 juta akan diberikan pada tahun ini berbanding RM5 juta pada tahun lalu.

Selain itu, Ahmad Zahid juga mengarahkan permohonan dikemukakan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk menambahkan perjawatan tetap dan kenaikan gred perjawatan dalam pasukan itu.

Pengumuman itu disambut dengan sorakan dan tepukan kira-kira 3,000 anggota dan pegawai APM dari seluruh Perak pada majlis Program Timbalan Perdana Menteri Bersama Warga APM Bagan Datuk di Sekolah Menengah Sains Bagan Datoh (SABDA) di sini hari ini.

Hadir sama, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM), Datuk Seri Shahidan Kassim; Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia, Belia dan Sukan negeri, Datuk Shahrul Zaman Yahya; dan Ketua Pesuruhjaya Pertahanan Awam, Datuk Azmy Yahya.

Pada majlis itu, Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk menyaksikan demonstrasi penyelamatan yang dilakukan anggota APM yang turut menggunakan helikopter serta penyerahan aset kepada APM Bagan Datuk.

Difahamkan, ketika ini perjawatan tetap dalam APM sekitar 1,500 orang untuk menjaga anggota sukarelawan di seluruh negara.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri, berkata hanya kerajaan yang prihatin terhadap keperluan mana-mana agensi atau jabatan akan berbuat demikian tanpa perlu mereka memintanya.

"Jika ada keperluan dan munasabah diberikan, tidak perlu minta, kerajaan akan luluskan," katanya sambil menegaskan kerajaan sedia ada perlu diberi sokongan dan dokongan agar dapat meneruskan kesinambungan pemerintahan.

Beliau berkata, anggota APM adalah wira yang tidak didendang dan mencatatkan pencapaian membanggakan kerana di mana saja bencana berlaku, anggota APM pasti berada di situ.

"Anggota APM bukan sekadar menangkap ular sawa, bukan melakukan kerja tangkap muat tetapi berada di barisan hadapan," katanya.

Sementara itu, Azmy berkata, APM semakin kukuh dengan diberi peranan lebih besar selepas berpindah ke JPM termasuk membantu Pasukan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM).

Katanya, keanggotaan APM menunjukkan peningkatan ketara iaitu daripada 900,000 orang pada 2016 kepada dua juta orang tahun lalu dengan sasaran ditetapkan seramai tiga juta anggota pada akhir tahun ini.

Kredit : BH Online

Note: only a member of this blog may post a comment.