Tuesday, December 29, 2015

5 soalan lazim yang ditanya semasa temuduga

Bersedia dengan Jawapan Kepada Soalan Umum

Tidak dinafikan bahawa temuduga mempunyai pelbagai kejutan, namun terdapat juga soalan-soalan yang anda boleh agak sebelum sesi temuduga lagi.

Ia macam sudah ada template soalan lazim yang ditanya semasa sesi temuduga, oleh itu anda seharusnya sudah bersedia dengan jawapan sekiranya ditanya nanti.

Sekiranya anda gagal menjawab seseuatu soalan yang boleh mengagumkan para panel, ia boleh memberikan kesan dan pandangan yang negatif kepada anda.

Oleh itu, bersedialah!

Berikut adalah 5 soalan lazim yang ditanya semasa temuduga:

i) Apakah kekuatan/kelebihan/kebolehan anda?

Contoh: guru ataupun admin memerlukan peraturan dan kaedah masing-masing, jadikan itu sebagai satu kekuatan anda. Bersedia dengan contoh-contoh yang konkrit.

ii) Apakah Kelemahan Anda?

Sebaiknya adalah anda menjadi jujur dan menyatakan kelemahan anda, dan sebagai tambahan strategi anda untuk mengatasi kelemahan tersebut. Jangan mengatakan “Saya tiada kelemahan” – ini mustahil dan para penemuduga akan mula timbul rasa tidak yakin kepada anda.

iii) Kenapa Anda Ingin Bekerja Di Syarikat Ini?

kenapa anda rasa anda sesuai dengan syarikat tersebut. Apakah matlamat pekerjaan anda? Apakah cabaran yang paling besar anda hadapi dan atasi?

iv) Adakah Anda Boleh Bekerja Dalam Kumpulan?

Aktiviti berkumpulan sangat penting dalam brainstorm syarikat sekiranya berlaku perkara-perkara ataupun cabaran yang tidak diduga. Oleh itu, anda sebolehnya menyatakan “ya” dan memberikan contoh aktiviti aktiviti yang anda pernah berjaya lakukan.

v) Kenapa Anda Memilih Untuk Meninggalkan Syarikat Asal?

Sekiranya anda sedang bekerja/berkhidmat di syarikat yang lain, anda perlu menjadi jujur dengan cara yang paling baik. Anda tidak boleh memberikan kenyataan yang buruk terhadap majikan anda walau macam mana pun. Anda perlu menghormati semua pihak.

Note: only a member of this blog may post a comment.