Wednesday, September 28, 2016

Percaya Atau Tidak, Gaji RM5,000 Sekadar Cukup Makan


Sedar atau tidak paras miskin bandar makin meningkat. Sebelum ini pada tahun 2014 paras miskin bandar adalah dalam lingkungan RM3,600.

Namun baru-baru ini menurut tinjauan Sinar Harian, individu yang berpendapatan dalam lingkungan RM5,000 turut merasakan kesan miskin bandar.


Menurut Hisyam Malik, 36 yang bertugas sebagai eksekutif di salah sebuah syarikat di ibu kota turut terkesan dengan kenaikan harga barang dengan pendapatannya dalam lingkungan RM5,000.

“Bila tolak semua perbelanjaan, adalah baki dalam RM500 untuk simpan. Tu pun kadang-kadang tak dapat simpan sebab dah ‘tarik’ untuk minggu-minggu akhir bulan,” ujar Hisyam ketika ditemubual oleh Sinar Harian.

Secara kasarnya RM5,000 nampak sebagai satu jumlah yang besar namun setelah ditolak segala perbelanjaan untuk keluarga, pinjaman kereta dan perumahan, kos petrol ke tempat kerja dan beberapa belanja lain jumlah tersebut adalah kecil sebenarnya.

Bagi mereka yang bujang mungkin akan terasa mewah dengan jumlah tersebut namun berlainan bagi mereka yang sudah berkeluarga dan menanggung keluarga seorang diri akan terasa cukup-cukup makan sahaja dengan jumlah pendapatan seperti itu.


Tan Sri Noh Omar ketika dilantik sebagai Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan turut memandang serius isu berkenaan miskin bandar ini dan akan mengambil langkah untuk menangani masalah ini dengan meneliti bentuk bantuan yang boleh diberikan.Info>sinarharian

INFO TAMBAHAN 
Beberapa langkah ataupun usaha boleh diambil untuk menambah duit poket:

* Jual nasi lemak bungkus waktu malam
* Jadi pemandu Uber atau Grabcar
* Buat online dropship
* Ambil upah potong rumput pada hujung minggu
* Bagi yang berkemahiran boleh ambil upah menjahit
* Jual kek dan kuih muih secara sambilan

Note: only a member of this blog may post a comment.