Monday, November 19, 2018

Langkah Ringankan Tugas Guru: KPM Laksana Percubaan Pembantu Guru Dan Kaji Semula Skop Tugas

BATU PAHAT - Kementerian Pendidikan (KPM) masih berusaha menentukan beberapa mekanisme baharu bagi memastikan beban guru dapat dikurangkan.

KPM Laksana Percubaan Pembantu Guru Dan Kaji Semula Skop Tugas

Menterinya, Dr Maszlee Malik berkata, antara langkah awal yang dicapai adalah keperluan mengkaji semula skop tugasan guru, khususnya dalam pengisian pelbagai borang sehingga membebankan kumpulan itu.

Menurutnya, cadangan tersebut ketika ini dianggap lebih utama selain tindakan melantik pembantu guru yang masih dalam peringkat awal perbincangan.

“Berkaitan pembantu guru ini, ia memerlukan beberapa mekanisme dan kita sedang cuba buat dahulu di beberapa tempat, berdasarkan kepada sukarelawan yang membantu.

“Tetapi sekarang ini, apa yang boleh kita ringankan beban guru adalah mengurangkan borang yang terpaksa mereka isi,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan penubuhan Institut MyRivet di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), semalam.

Hadir sama, Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi, Datin Dr Siti Hamisah Tapsir; Naib Canselor UTHM, Prof Dr Wahid Razzaly dan Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) UTHM, Prof Dr Ismail Abdul Rahman.

Dr Maszlee berkata, ketika ini, kementerian masih mengadakan perbincangan bersama pemegang taruh termasuk Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP).

“Sekarang ini banyak perbincangan dan perbincangan sedang berlangsung dengan mereka (pemegang taruh) untuk melihat borang yang tak perlu diisi sehingga dua ke tiga kali.

“Ada perkara yang boleh dielakkan dan ada perkara yang boleh kita permudahkan. Pendekatan kita dalam hal ini adalah 'bottom up' (dari bawah ke atas) dan bukan lagi dari 'bottom down' (bahagian bawah),” katanya.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, beliau berkata, KPM bersedia meneliti keperluan untuk melaksanakan Rancangan Makanan Tambahan (RMT) di peringkat sekolah menengah selepas ini.Kredit SinarHarian

Note: only a member of this blog may post a comment.