Friday, February 26, 2016

14 Punca anda Gagal Temuduga Kerajaan



14 Punca anda Gagal Temuduga Kerajaan | Anda telah memohon jawatan di SPA8 dan anda berjaya dipanggil untuk ditemuduga namun malang sekali anda tidak layak untuk menjawat jawatan yang dipohon selepas ditemuduga. Jadi hari ini kami gkerjaya.blogspot.com ingin memberikan 15 Punca kegagalan anda semasa temuduga.

1) Imej anda kurang Profesional.

Tahukan anda imej adalah perkara paling utama yang dilihat semasa anda melangkah masuk kedalam bilik temuduga.imej yang kusut dan tidak profesional akan menyebabkan panel temuduga memandang serong terhadap anda sepanjang tempoh temuduga berlangsung sekali gus menolak anda. Imej Profesional tidaklah bermaksud anda perlu membeli pakaian yang mahal dan sebagainya cukup berpakai kemeja,seluar slack dan rambut yang disikat kemas tidak kusut bagi lelaki dan perempuan berbaju yang cantik dan tidak seksi.

2)Terlalu Ramah dan Santai



Ramai yang gugup dan takut semasa memasuki bilik temuduga dan untuk menghilangkan gugup itu anda telah bertukar menjadi terlebih ramah dan terlalu santai semasa menjawab soalan-soalan panel temuduga yang sepatutnya anda menjawabnya secara formal. Jika anda ingin menjadi peramah dan santai pastikan panel temuduga yang memulakannya jika tidak anda harus menjawab setiap soalan secara formal tanpa ada perkataan errrrr emmm ahhh oooo hahaha dan lain-lain.

3)Jangan Terlalu memuji diri

Mungkin anda mempunyai kelayakan atau cgpa anda sama seperti Ahmad Maslan tetapi anda harus mengatakan tidak kepada perkara yang anda tidak tahu dan jangan terlalu memuji diri ini kerana Panel temuduga kebanyakkannya adalah golongan yang profesional dan mampu membaca gerak tubuh anda mereka tahu apa yang anda katakan itu benar atau tidak.Jadi anda haruslah sentiasa jujur dan bercakap benar.

4)Lambat dan tidak bersedia

Lambat adalah perkara yang tidak dapat dimaafkan semasa temuduga juga pastikan anda bersedia semasa ditemuramah.

5)Maklumat Palsu didalam Resume

Pastikan segala maklumat didalam resume adalah benar jika tidak anda mungkin akan menghadapi masalah besar,

6)Lupa Sediakan Dokument Penting Semasa sesi Temuduga

Jangan sesekali lupa membawa segala dokument serta maklumat-maklumat yang diperlukan semasa sesi temuduga dan sila pastikan segala dokument disusun dalam keadaan kemas dan teratur.

7)Terlalu Pemalu dan kurang Berinteraksi

Malu adalah satu sifat yang baik namun malu tidak bertempat boleh mendatangkan keburukan. Pastikan anda berinteraksi dengan panel temuduga secara profesional dan menjawab segala soalan dengan penuh keyakinan diri kemas dan jelas.

8)Bahasa Badan Kurang Baik

Pastikan anda mempamerkan minat dan keghairahan untuk berkerja dan elakkan daripada melakukan Bahasa badan yang kelihatan sombong seperti sila panggung,menguap semasa ditemuduga,cekak pingang dan lain-lain perkara yang kurang baik. Elakkan mengunyah gula-gula getah semasa ditemuduga.

9) Bertanya Gaji Saya Berapa?

Malu bertanya sesat jalan" namun jika anda bertanya soal gaji anda semasa sesi temuduga ianya adalah kesalah yang besar,elakkan diri daripada tanyakan soalan ini kepada panel penemuduga.

10)Merayu dan Melakonkan Drama Sedih

Kadang-kadang memang kita terlalu memerlukan kerja dan kadang-kadang iainya bukan drama sememangnya hidup kita dalam keadaan susah dan sedih namun semua perkara itu harus kita simpan dan jangan kita pamerkan masalah peribadi kita dihadapan Panel penemuduga.Dengan kekuatan yang kita pamerkan Insyaallah Allah will show the ways.

11)Mengunakan Bahasa Pasar atau Negeri

Walaupun ada orang negeri kedah dan sesi temuduga diadakan di kedah sila pastikan anda bercakap dengan mengunakan bahasa melayu.

12)Terlalu Berpolitik

Kadang-kadang panel penemuduga ingin menguji tahap politik anda jadi untuk soalan ini anda tidak boleh kata tidak ambik peduli isu politik atau terlalu peduli isu politik jadi disini anda perlu bijak menjawab dalam keadaan yang sederhana dan profesional.

13)Tidak mengkaji Jawatan/Syarikat.

Anda ingin berkerja namun tidak menunjukan sebarang minat terhadap jawatan dan syarikat ingin anda berkerja jadi anda tidak akan layak. Pastikan anda mengkaji sedalamnya jawatan serta syarikat yang anda akan berkerja.



14)Terlalu banyak Mungkin

Panel Temuduga bijak mereka selalu menanyakan soalan-soalan yang membunuh jadi sudah menjadi kebiasaan mereka akan bertanya soalan untuk menyelesaikan masalah yang melibatkan jawatan yang anda pohon. Apabila soalan ini dituju elakkan daripada berkata "Mungkin saya akan lakukan ini ini ini" ini kerana soalan ini hanya untuk menguji tahap keyakinan diri anda dan berkataan mungkin itu menunjukkan anda tidak mempunyai keyakinan diri.

Jadi mungkin setakat ini dahulu tips kesalahan yang selalu dilakukan semasa temuduga pastikan anda mengelakkan semua perkara-perkara diatas semasa sesi temuduga dan untuk tips dan lebih banyak info-info menarik tentang kerjaya pastikan anda like kami di facebook dan follow kami di twitter.

Pesanan penting adalah jadilah diri sendiri jangan jadi orang lain kerana penuduga inginkan keihklas anda -admin myjawatankini-
Jom lihat pelbagai Jawatan dibawah: